Een koekje voor het slapen gaan?

Simmons plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Hoe kom je weer in het slaapritme na een vakantie?

Voor veel mensen is de vakantie het ideale moment om het opgebouwde slaaptekort in te halen. Late nachten, late ochtenden en tijdsverschillen zijn allemaal factoren die verantwoordelijk kunnen zijn voor veel vermoeidheid zodra bijvoorbeeld het nieuwe schooljaar begint.

 

Hoe kun je je biologische klok opnieuw instellen voor het begin van het schooljaar?

Dr. José Haba-Rubio, een neuroloog gespecialiseerd in slaap, zegt dat "er ongeveer vier dagen nodig zijn om je slaappatroon te veranderen”.

Onze interne klok went namelijk langzaam aan de tijdsveranderingen die bij terugkeer op school een "sociale jetlag" kunnen veroorzaken. De term "sociale jetlag" werd bedacht door onderzoekers van de Ludwig-Maximilians-Universiteit van München, die het omschreven als "een gedrag dat lijkt op dat van iemand die van de ene naar de andere tijdzone verhuist". Dit maakt het wakker worden een paar dagen moeilijker.

Om dit verschijnsel te voorkomen is het dus raadzaam de slaap geleidelijk aan te passen in de dagen voordat je weer aan het werk of naar school gaat. Aan het einde van de vakantie zou je bijvoorbeeld je wekker idealiter 30 minuten per dag moeten vervroegen, tot het tijdstip waarop je op werkdagen opstaat. Op die manier wordt 's avonds een natuurlijke vermoeidheid gevoeld en moet je vroeger naar bed. Luister naar je lichaam zoals geeuwen of prikkende ogen die het juiste moment om naar bed te gaan aangeven.

Zo neemt je lichaam weer een goed slaappatroon aan en voel je je niet moe als je na de vakantie weer naar school of werk gaat.

De nacht voordat de school begint kan ook moeilijk zijn. Het is raadzaam overdag lichamelijk actief te zijn en 's avonds te ontspannen met ademhalingsoefeningen.

Terug naar overzicht

Onze producten

Klantenservice

Blijf op de hoogte!

Webdesign by Applepie | Copyright | Privacy Policy